Något har vi gjort rätt.

Jag tycker att jag märker ganska tydlig skillnad på hur Fobys ben känns beroende på hur mycket variation det vart i underlag. Förra veckan tillexempel, då gick han; en dag hemma hos maggan, en dag på banan hemma, en dag i skogen, en dag skritt på asfalt och en dag på ridbanan vid gropen. 5 pass på 5 olika underlag = Kall och fin i benen. Den här veckan när det ska tävlas blir det tyvärr några pass mer på samma bana, men därimellan varierar vi plus att framskritten sker på annat underlag, oftast grusväg. Jag la nog inte speciellt många minuter på att tänka på detta för några år sen, men när man har en häst som visat problematik i både kotor och knän så börjar man analysera det mesta till slut. Nu har det, peppar peppar, vart många år sen han behöve behandlas i benen och jag hoppas innerligt att det kommer dröja många år till.
Efter att ha lyssnat på ridpodden, avsnitt "håll hästen frisk" med vet. Flemming Winberg som återigen bekräftar min tro på att variation är nyckeln till en hållbar häst så kan vi lugnt fortsätta i samma linje.
 
Glada ben = Glad häst



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0